Regulamin Rady Rodziców
przy Zespole Szkół Integracyjnych
im. Jana Pawła II w Radomiu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Reprezentacja ogółu rodziców w Zespole Szkół Integracyjnych im. Jana Pawła II w Radomiu zwanym w dalszej części „zespołem”, nosi nazwę Rada Rodziców.
§ 2
Miejscem zebrań i siedzibą Rady Rodziców zwanej w dalszej części „Radą” jest siedziba zespołu przy ulicy Wierzbickiej 81/83.
§ 3
We wszystkich działaniach Rady uwzględnia się integracyjny charakter szkoły.
§ 4
Działalność Rady musi być zgodna z obowiązującym prawem.
§ 5
Rada będąca samorządnym przedstawicielstwem rodziców współdziała dyrektorem, Radą Pedagogiczną , Samorządem Uczniowskim, organem prowadzącym i organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz z innymi organizacjami i instytucjami w realizacji zadań zespołu.
§ 6
Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły placówki , organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
§ 7
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego oraz programu profilaktyki;
- opiniowanie projektu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
- opiniowanie planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 8
Rada Rodziców opiniuje:
- program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia i wychowania, jeśli szkoła jest do opracowania takiego programu zobowiązana
- projekt planu finansowego szkoły
- szkolny zestaw programów i podręczników
- propozycje form realizacji czwartej godziny w-fu
- pracę n-la w związku dokonywaniem ocen y jego dorobku zawodowego
- wprowadzenie do szkolnego planu nauczania dodatkowych zajęć edukacyjnych
§ 9
W sprawie stroju szkolnego i ustaleń dotyczących przebywania ucznia na terenie szkoły w sytuacja, w których nie wymaga się jednolitego stroju Rada porozumiewa się z dyrektorem.
§ 10
Rada jest zapoznawana przez dyrektora z planem nadzoru pedagogicznego i informacją o jego realizacji
§ 11
Rada może z własnej inicjatywy wnioskować o dokonanie oceny pracy nauczyciela.
Rozdział II
Cele i zadania
§ 1
Cele działań Rady Rodziców
- Zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania, oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej.
- Przedstawianie nauczycielom, władzom szkolnym i oświatowym opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
- Współdziałanie z dyrektorem, jego zastępcami i Radą Pedagogiczną w zaznajamianiu ogółu rodziców z dokumentami programowymi zespołu, organizacją nauczania oraz wynikającymi z tego zadaniami dla szkoły i rodziców.
- Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny.
- Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, programu wychowawczego, programu profilaktyki, udzielanie pomocy materialnej w tym zakresie.
- Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a w szczególności:
- organizowanie prac społecznie użytecznych rodziców i środowiska szkolnego na rzecz szkoły,
- podejmowanie działań służących zwiększaniu funduszy szkolnych,
- organizowanie wymiany doświadczeń między rodzicami.
- Współpraca z dyrektorem, nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a w szczególności:
- dokonywanie wspólnie z wychowawcami i innymi nauczycielami analizy i oceny zainteresowań i postaw uczniów,
- udzielanie pomocy w organizowaniu kół zainteresowań, zajęć pozalekcyjnych i innych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów oraz pomoc w organizowaniu uczniom czasu wolnego od zajęć lekcyjnych,
- organizowanie udziału rodziców mających odpowiednie przygotowanie, w realizacji wybranych tematów przewidzianych programem nauczania,
- pomoc w wzbogacaniu wyposażenia szkoły.
- Rozszerzanie i pogłębianie oddziaływań wychowawczych szkoły i rodziny, a w szczególności:
- pomoc dyrektorowi w dokonywaniu oceny sytuacji wychowawczej w szkole,
- udzielanie pomocy wychowawczej i materialnej Samorządowi Uczniowskiemu oraz w miarę możliwości organizacjom społecznym, sportowym, turystycznym i innym zrzeszającym uczniów zespołu,
- branie udziału w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, sportowej, turystycznej naszych uczniów,
- organizowaniu w miarę potrzeb, wspólnie z nauczycielami, prac społecznie użytecznych uczniów,
- organizowaniu w razie potrzeby udziału członków rady w omawianiu istotnych problemów wychowawczych w trakcie np. godzin wychowawczych,
- zapobieganie zjawiskom niedostosowania społecznego wśród uczniów,
- rozwijanie przy pomocy nauczycieli i innych specjalistów poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
- kultywowanie i wzbogacanie ceremoniału szkolnego, tradycji szkolnych i zwyczajów,
- propagowanie kultury i tradycji regionu,
- Współudział w realizacji zadań opiekuńczych, a w szczególności:
- udział w dokonywaniu analizy potrzeb uczniów w zakresie opieki i wypracowanie programu ich zaspakajania,
- pomaganie w organizowaniu uczniom wypoczynku w czasie ferii szkolnych i w dniach wolnych od zajęć,
- udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomu higieny, utrzymania ładu i porządku,
- udzielanie pomocy w prowadzeniu świetlicy oraz organizacji żywienia i dożywiania uczniów,
- organizowanie różnych form pomocy materialnej dla uczniów, którzy jej potrzebują.
- Podstawowe ogniwo stanowi Rada Oddziałowa zwana zamiennie „trójką klasową”, w skład której wchodzą 3 osoby (rodzice lub opiekunowie uczniów danej klasy).
- Rada Oddziałowa jest wybierana przez ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy. Sposób wyboru zależy każdorazowo od rodziców.
- Rada Oddziałowa konstytuuje się bezpośrednio po wyborze, ustalając kto pełni funkcję przewodniczącego, skarbnika i sekretarza.
- Spośród Rady Oddziałowej wybierany jest jeden przedstawiciel do Rady Rodziców. Wybór następuje poprzez tajne wybory na zebraniu rodziców uczniów danego oddziału. W wyborach tych jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada składa się z przedstawicieli Rad Oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- Najwyższą władzą Rady Rodziców jest zebranie ogólne Rady.
- W zebraniach Rady Rodziców mogą uczestniczyć poza wybranymi przedstawicielami również inni członkowie Rad Oddziałowych.
- W okresie między zebraniami funkcje zebrania ogólnego pełni Prezydium na czele którego stoi przewodniczący.
- Działalnością kieruje przewodniczący wybierany w wyborach bezpośrednich na zebraniu Rady.
- Rada wybiera spośród siebie Prezydium.
- W skład Prezydium wchodzi od 6 do 8 osób, w tym przewodniczący kierujący jego pracą.
- Prezydium konstytuuje się bezpośrednio po wyborze, ustalając wiceprzewodniczącego, sekretarza w razie potrzeby skarbnika.
- O sposobie wyboru (głosowanie jawne czy tajne) przewodniczącego i Prezydium decyduje zebranie Rady.
- Zmniejszenie ilości członków Prezydium w trakcie trwania kadencji nie powoduje konieczności wyborów uzupełniających, jeżeli spełniony jest warunek pkt.7, co do minimalnej liczby głosów.
- Rada wybiera Komisję Rewizją liczącą 3 osoby, starając się, by co najmniej jedna z nich była dobrze zorientowana w sprawach księgowych. O sposobie wyboru decyduje zebranie Rady.
- Komisja Rekwizycja pracuje w warunkach umożliwiających zachowanie bezstronności. Jej obrady są tajne.
- Komisja konstytuuje się bezpośrednio po wyborze ustalając kto pełni funkcje przewodniczącego komisji.
- Rada może powoływać w zależności od potrzeb również komisje problemowe i do wykonania zadań doraźnych określając zakres ich działania.
- Wszystkie funkcje pełnione są społecznie.
- Kadencja Rady i jej organów trwa 1 rok. Do czasu zebrania w nowym roku szkolnym i nowych wyborów Radę reprezentuje Prezydium z ubiegłego roku szkolnego.
- Zadania Rady Oddziałowej:
- realizacja celów regulaminowych na terenie danej klasy,
- dostosowanie zadań ogólnych do potrzeb danej klasy wyrażanych przez uczniów, nauczycieli, rodziców,
- współdziałanie z rodzicami innych klas, z przewodniczącym i prezydium,
- składanie rodzicom danej klasy sprawozdań ze swojej działalności.
- Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:
- dostosowanie zadań zawartych do konkretnych potrzeb szkoły, co wymaga stałej i konstruktywnej współpracy z dyrektorem zespołu i jego statutowymi organami
- opracowanie projektu planu działalności i planu finansowego na dany rok szkolny z uwzględnieniem zamierzeń Rad Oddziałowych, zadań wynikających z planów pracy szkoły i jej konkretnych potrzeb; przed zatwierdzeniem plan ten konsultuje się dyrektorem zespołu,
- dokonanie podziału zadań między wszystkich członków prezydium,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Prezydium,
- zwoływanie zebrań Rady Rodziców,
- określanie zadań dla komisji doraźnych,
- kierowanie działalnością finansową i gospodarczą Rady,
- reprezentowanie Rady na zewnątrz.
- Zadania sekretarza Rady Rodziców:
- zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców,
- organizacyjne przygotowanie zebrań Rady i Prezydium,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji oraz zapewnienie prawidłowego jej przechowywania.
- Zadania skarbnika Rady Rodziców:
- nadzór nad całokształtem działalności finansowo – gospodarczej. Jeśli Rada nie powoła skarbnika jego funkcje przejmuje prezydium.
- Zadania Prezydium Rady Rodziców:
- bieżące kierowanie pracą Rady w okresie między zebraniami,
- podejmowanie uchwał w sprawach należących do kompetencji Rady w okresie między zebraniami,
- koordynowanie działalności Rad Oddziałowych,
- decydowanie o działalności finansowo - gospodarczej, w tym decydowanie o wydatkowaniu funduszy,
- składanie okresowych sprawozdań przed ogólnym zebraniem Rady.
- Zadania Komisji Rewizyjnej:
- czuwanie nad zgodnością działalności poszczególnych organów z obowiązującymi przepisami,
- kontrolowanie przynajmniej raz w roku działalności Rady w zakresie zgodności z przepisami regulaminu i uchwałami przyjętymi przez Radę
- kontrolowanie przynajmniej raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości,
- kontrolowanie w razie potrzeby działalności organów Rady z własnej inicjatywy, na wniosek dyrektora, Prezydium, Rad Oddziałowych z co najmniej dwóch klas,
- składanie sprawozdań wraz z wnioskami pokontrolnymi.
- Zebranie ogólne Rady Rodziców jest zwoływane co najmniej raz w roku.
- Prawo zwołania zebrania ma przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek prezydium, dyrektora zespołu, Rady Pedagogicznej lub Rad Oddziałowych z co najmniej dwóch klas w terminie nie dłuższym niż 14 dni od złożenia wniosku.
- Prezydium Rady obraduje nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- W zebraniach Prezydium bierze udział dyrektor lub inna osoba przez niego upoważniona, chyba, że przewodniczący i dyrektor przed zebraniem ustalą zgodnie, iż nie ma takiej potrzeby.
- Zebrania Rad Oddziałowych i zebrania komisji doraźnych odbywają się w miarę potrzeb.
- Zebrania są protokołowane, a protokoły udostępniane instancji wyższej, Komisji Rewizyjnej, dyrektorowi zespołu.
- Wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz Komisji Wnioskowej, ewentualnie Komisji Regulaminowej; tryb i sposób wyboru proponuje zwołujący zebranie,
- Przyjęcie proponowanego porządku obrad,
- Sprawozdanie Prezydium, za okres od poprzedniego zebrania,
- Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej,
- Ewentualne wystąpienia zaproszonych gości,
- Dyskusja programowa,
- Zgłaszanie wniosków i podejmowanie uchwał,
- Sprawy różne.
- Wybór Komisji Wyborczej,
- Wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Prezydium,
- Zgłoszenie kandydatur do wybieranych organów i wybory,
- Ogłoszenie wyników głosowania przez Komisję Wyborczą;
- Ukonstytuowane się nowo wybranych organów.
- dobrowolnych składek rodziców
- wpłat osób fizycznych i prawnych
- własnej działalności gospodarczej
- darowizn
- Prezydium zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo- rozliczeniowy w celu przechowywania środków oraz dokonywania bieżących operacji rachunkowych.
- Do dokonywania operacji na rachunku są upoważnieni przewodniczący oraz dwóch członków prezydium, których podpisy widnieją na karcie wzorów podpisów. Dla ważności operacji finansowych koniecznie są podpisy dwóch osób spośród upoważnionych.
§ 2
Zdania Rady Rodziców
Rozdział III
Skład, organizacja i struktura Rady Rodziców
§ 1
§ 2
Rada Rodziców
§ 3
Zadania poszczególnych ogniw.
§ 4
Organizacja pracy
Rozdział IV
Organizacja zebrania Rady Rodziców
§ 1
Zebranie Rady Rodziców przebiega w sposób określony poniżej
Protokół z zebrania podpisują przewodniczący i sekretarz zebrania
§ 2
Zebranie sprawozdawczo-wyborcze przebiega zgodnie z § 1 z tym, że dodatkowo musi wystąpić:
Rozdział V
Zasady działalności gospodarczo – finansowej
§ 1
Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o ogólnie obowiązujące zasady w jednostkach oświatowych.
§ 2
Rada gromadzi fundusze w następujących źródeł:
§ 3
We wrześniu każdego roku Rady Oddziałowe zbierają deklaracje od rodziców co do deklarowanej wysokości składki i terminie jej wnoszenia. Rodzice mogą zadeklarować inne niż pieniężne rodzaje świadczeń
§ 4
Fundusze mogą być przeznaczone na realizację zadań określonych w §2. Rozdziału II.
§ 5
Wydatkowanie tych funduszy odbywa się na podstawie planu finansowego, za przygotowanie którego odpowiada przewodniczący. Plan na dany rok szkolny, po skonsultowaniu go z dyrektorem w zakresie zgodności z potrzebami zespołu, zatwierdza prezydium.
§ 6
Rada otrzymuje sprawozdanie z jego realizacji – całościowe na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym za miniony rok szkolny, częściowe w zależności od potrzeb.
§ 7
Rada może zlecić prowadzenie w jej imieniu księgowości i obsługi finansowo-rachunkowej. Umowę przygotowuje przewodniczący, którą po zatwierdzeniu przez Radę lub Prezydium podpisuje w jej imieniu ze zleceniobiorcą.
§ 8
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 1
Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującym prawem.
§ 2
Uchwały organów zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych.
§ 3
Zawiadomienie o zebraniu Rady ma formę pisemną. Powinno zawierać planowany porządek oraz informację o drugim terminie w sytuacji braku kworum. Fakt braku kworum stwierdza przewodniczący Rady.
§ 4
W przypadku zebrania wyborczego obowiązują zapisy §1 i §2 z wyjątkiem trybu głosowania. W sprawach personalnych głosowanie jest jawne lub tajne w zależności od decyzji zebrania.
§ 5
Uchwały podjęte w drugim terminie nie wymagają obecności co najmniej połowy uprawnionych. Zapadają zwykłą większością głosów.
§ 6
Uchwały mają formę pisemną. Uchwały podejmowane na zebraniu ogólnym umieszcza się w protokole, który jest podpisywany przez prowadzącego i sekretarza.
§ 7
Uchwały w sprawach finansowych podejmowane przez Prezydium są umieszczane w protokole i pisane jako odrębny dokument podpisywany przez przewodniczącego lub sekretarza. Kopia uchwały jest przekazywana do osoby prowadzącej obsługę finansową i stanowi dokument uprawniający do wydatkowania funduszy.
§ 8
Program wychowawczy i program profilaktyki Rada uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną. Projekty tych dokumentów mogą być przygotowane przez Radę Rodziców, Radę Pedagogiczną oraz przez powołane w tym celu zespoły robocze. Porozumienie osiąga się w trakcie wspólnego posiedzenia oby organów lub Rada uchwala wspomniane programy po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady pedagogicznej.
§ 9
Każdy członek Rady może być odwołany przed upływam kadencji, jeśli nie wywiązuje się z przyjętych obowiązków w należyty sposób, postępuje wbrew regulaminowi lub działa na szkodę zespołu. O odwołaniu decyduje zebranie ogólne Rady Rodziców lub Prezydium.
§ 10
W przypadku konieczności zmian personalnych w składzie Rady lub Prezydium, lub w przypadku konieczności uzupełnienia składu Prezydium i Komisji Rewizyjnej, o wyborach uzupełniających decyzje Prezydium.
§ 11
Jeśli uchwały i inne decyzje Rady i Prezydium są niezgodne z prawem lub interesem zespołu dyrektor zawiesza ich wykonanie informując o tym fakcie organ podejmujący uchwałę i właściwy organ nadrzędny.
§ 12
Rada posługuje się pieczątką podłużną o treści:
„Rada Rodziców przy Zespole Szkół Integracyjnych im. Jana Pawła II w Radomiu ul. Wierzbicka 81/83 26-600 Radom”.
§ 13
Sposób rozwiązywania sporów jest analogiczny do zapisów zawartych w statucie zespołu.
§ 14
Zmian w regulaminie dokonuje się, w formie skreśleń lub uzupełnień stanowiących aneksy, na podstawie uchwał Rady podjętych na ogólnym zebraniu.
§ 15
Regulamin wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia.