Tekst jednolity uwzględniający poprawki naniesione
przez Radę Pedagogiczną w dniu 29.11.2010 r.
Regulamin Rady Pedagogicznej
w Zespole Szkół Integracyjnych
im. Jana Pawła II w Radomiu
Regulamin pracy Rady Pedagogicznej
 
§ 1
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem zespołu w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
§ 2
Do podstawowych zadań Rady, które należą do jej kompetencji stanowiących zalicza się:
- zatwierdzenie planów pracy szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- ustalanie regulaminu swojej działalności,
- ustalanie szkolnego zestawu programów nauczania i wychowania przedszkolnego,
- ustalanie szkolnego zestawu podręczników
- przygotowanie projektu statutu szkoły albo jego zmian,
§ 3
- Rada Pedagogiczna ma prawo opiniować:
- powierzenie stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
- odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego,
- wnioski dyrektora w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli,
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- średnią ocen upoważniająca do przyznania stypendium za wyniki w nauce,
- przyznanie stypendium za wyniki w nauce lub sporcie,
- wysokość stypendium za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe,
- opinia w sprawie ustalenia oceny pracy dyrektora szkoły,
- zezwolenie na indywidualny program nauki,
- zezwolenie na indywidualny tok nauki,
- wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania,
- Rada Pedagogiczna wyraża opinie w formie pisemnej i umieszcza je w protokole.
- Opinie Rady są zapisywane według następującego schematu: „Opinia w sprawie…- treść opinii lub stwierdzenie uogólniające (pozytywna/negatywna).
- Opinie przyjmuje się w trybie i określonym w § 7 pkt.3.
Rada Pedagogiczna porozumiewa się z Radą Rodziców w sprawie programu wychowawczego i programu profilaktyki wyrażając swoją opinię na temat projektów tych dokumentów przedstawionych przez Radę Rodziców.
§ 4
- W ramach Rady Pedagogicznej mogą funkcjonować w zależności od potrzeb zespoły: terapeutyczny, wychowawcze, przedmiotowe, problemowo – zadaniowe oraz stałe lub doraźne komisje.
- Komisje mogą być powoływane na wniosek Rady lub dyrektora.
- Rada Pedagogiczna może typować swoich przedstawicieli także do komisji powoływanych przez organy zewnętrzne. Typowanie odbywa się przez głosowanie nad zgłoszonymi kandydaturami. W zależności od wymaganej liczby osób w komisji w jej skład wchodzą wybrani największą ilością głosów.
- Pracą komisji kieruje przewodniczący wybrany przez jej członków. W przypadku komisji powołanej na wniosek dyrektora, przewodniczący komisji może być także powołany przez dyrektora.
- Rada obraduje na zebraniach, które organizowane są w czasie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 5
- Rada Pedagogiczna zwoływana jest przez dyrektora szkoły, który jest jej przewodniczącym.
- Zebrania Rady mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora lub na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady.
§ 6
- Zebrania plenarne Rady są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę potrzeb.
- Rada może obradować poza zebraniem plenarnym np. z podziałem na zespół nauczycieli szkoły podstawowej, gimnazjum, wychowawców, nauczycieli wspomagających lub innym w zależności od potrzeb.
§ 7
- Uchwały podejmowane przez Radę Pedagogiczną mają charakter zatwierdzających lub opiniujących i obowiązują wszystkich, których dotyczą, bez względu na fakt obecności lub nie podczas ich podejmowania.
- Rada podejmuje uchwały o charakterze zatwierdzającym tylko podczas zebrań plenarnych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 50% jej członków.
- Rada może głosować w trybie jawnym lub tajnym. Tryb głosowania Rada ustala zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Teksy uchwał są częścią protokołu. Uchwały zatwierdzające są rejestrowane w „Rejestrze uchwał Rady Pedagogicznej”, który przechowywany jest w sekretariacie szkoły
§ 8
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały zawiadamia niezwłocznie organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 9
- Przewodniczący Rady Pedagogicznej:
- prowadzi i przygotowuje zebrania Rady,
- nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły,
- jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania,
- dba o autorytet Rady, chroni prawa i godności nauczycieli,
- zapoznaje Radę z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- Członek Rady jest zobowiązany i ma prawo do:
- realizowania uchwał Rady również wtedy, kiedy zgłosiła do nich swoje zastrzeżenia,
- czynnego uczestnictwa w pracach Rady,
- zgłaszania wniosków w trakcie posiedzenia,
- wnoszenia uwag i zastrzeżeń do protokołu,
- obowiązkowej obecności na posiedzeniach Rady; dyrektor w sytuacjach wyjątkowych może zwolnić członka Rady z udziału w posiedzeniu,
- usprawiedliwiania nieobecności na posiedzeniu Rady bezpośrednio do Przewodniczącego.
§ 10
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Osoba biorąca udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej jest zobowiązana do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 11
- Z zebrania Rady sporządza się w terminie 7 dni protokół.
- Protokół zebrania Rady, wraz z listą obecności jej członków podpisuje przewodniczący Rady i protokolant
- Protokół jest odczytywany w całości lub części na następnym posiedzeniu Rady w przypadku zgłoszonych wątpliwości lub poprawek. Wtedy Rada decyduje o ich wprowadzeniu i zatwierdza protokół.
- Każdy nauczyciel ma obowiązek zapoznać się z treścią protokołu, który jest przechowywany w sekretariacie szkoły. Nauczyciel, który chce zgłosić poprawki do protokołu dokonuje tego w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu w formie pisemnej do przewodniczącego Rady. Rada na kolejnym zebraniu decyduje o ewentualnym wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu w formie aneksu.
- Protokoły pisane są na komputerze, następnie numerowane i wpisywane do rejestru protokołów. Każda strona jest parafowana przez przewodniczącego Rady.
- Po zakończeniu roku szkolnego protokoły są zszywane, a nośniki elektroniczne zabezpieczone w sposób uniemożliwiający nanoszenie jakichkolwiek zmian zebrane i dołączone w opieczętowanej kopercie.
- Zszyte, opieczętowane i podpisane przez dyrektora protokoły zaopatruje się w klauzulę „Księga protokołów zawiera …stron , za okres pracy Rady Pedagogicznej od dn…. do dn…”
- Protokoły należy udostępniać na terenie szkoły jej nauczycielom, osobom upoważnionym zatrudnionym w organie prowadzącym szkołę lub sprawującym nadzór pedagogiczny. Decyzję o udostępnianiu protokołów osobom innym niż członkowie Rady podejmuje dyrektor.
- Dopuszcza się dołączanie do protokołów załączników.
§ 12
Zmiany w niniejszym Regulaminie są dokonywane w trybie przewidzianym dla podejmowania uchwał Rady Pedagogicznej.
§ 13
Regulamin Rady Pedagogicznej wchodzi w życie z dniem 16.06.2009r.