Regulamin realizacji projektów edukacyjnych uczniów Publicznego Gimnazjum nr 14 w Zespole Szkół Integracyjnych im. Jana Pawła II w Radomiu
Ustalenia ogólne
- Każdy uczeń ma obowiązek zrealizować co najmniej jeden projekt w trakcie nauki w gimnazjum.
- Projekt jest realizowany w klasie II, a jego temat wpisywany uczniowi na świadectwie ukończenia szkoły.
- Projekty edukacyjne realizowane są w grupach liczących 3–6 osób.
- Podział na poszczególne zespoły projektowe odbywa się przez opiekunów projektów. Przy doborze uwzględnia się możliwości fizyczne i intelektualne uczniów oraz ich zainteresowania. Dopuszcza się dobór losowy. W sytuacjach spornych decyduje koordynator projektów.
- Opiekun może prowadzić kilka projektów.
- Udział ucznia w projekcie edukacyjnym ma wpływ na jego ocenę zachowania.
- Szczegółowe kryteria oceny zachowania, uwzględniające udział ucznia w projekcie edukacyjnym, są zapisane w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
- Zagadnienia (tematy) projektowe opracowują nauczyciele. Uczniowie mogą również składać swoje propozycje.
Role dyrektora i nauczycieli
- Dyrektor szkoły:
- w porozumieniu z radą pedagogiczną określa szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego zapisane w regulaminie realizacji projektów edukacyjnych, zwanym dalej regulaminem,
- wprowadza zarządzeniem zapisy regulaminu,
- w porozumieniu z radą pedagogiczną powołuje szkolnego koordynatora projektów.
- Szkolny koordynator projektów:
- udziela nauczycielom pomocy merytorycznej na temat metody projektu,
- koordynuje pracę nauczycieli, w tym opiekunów projektów,
- przygotowuje harmonogram pracy na dany rok szkolny,
- pełni nadzór nad dokumentacją projektów,
- zbiera od poszczególnych nauczycieli tematy projektów, sporządza listę zbiorczą, przedstawia ją dyrektorowi i radzie pedagogicznej oraz upowszechnia na stronie internetowej szkoły i na tablicy ogłoszeń,
- organizuje publiczne przedstawienie prezentacji projektów.
- Opiekun projektu:
- podaje koordynatorowi do końca maja każdego roku propozycje tematu projektu do realizacji w kolejnym roku szkolnym,
- przygotowuje i omawia scenariusz projektu z uczniami,
- przygotowuje kontrakt i podpisuje go wraz z uczniami,
- przygotowuje dokumentację:
- teczka,
- dziennik projektu,
- czuwa nad prawidłowym przebiegiem projektu,
- sprawuje nadzór nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji,
- pomaga uczniom na każdym etapie realizacji projektu,
- motywuje uczniów do systematycznej pracy,
- pomaga w prezentacji projektu,
- ocenia projekt uwzględniając opinie samych uczniów,
- komunikuje się z wychowawcą ucznia w sprawie jego udziału w projekcie,
- koordynuje pracę nauczycieli w przypadku, kiedy projekt edukacyjny jest międzyprzedmiotowy.
- Nauczyciel niebędący opiekunem projektu, a współpracujący z opiekunem w projekcie międzyprzedmiotowym:
- prowadzi konsultacje z uczniami zgodnie z ustalonym harmonogramem,
- sprawuje opiekę nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji, zgodnie z ustalonym zakresem merytorycznym,
- dokonuje wpisu do uzgodnionej z opiekunem projektu dokumentacji,
- współpracuje z opiekunem projektu i koordynatorem projektów w ciągu roku szkolnego i podczas organizowania publicznego przedstawienia projektów,
- ma udział w ustaleniu oceny udziału ucznia w projekcie, skutkującej wpisem na świadectwie ukończenia szkoły,
- pomaga w ustaleniu oceny zachowania ucznia.
- Wychowawca klasy:
- informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego,
- prowadzi działania organizacyjne związane z realizacją projektu przez wszystkich uczniów klasy, w szczególności:
- kontroluje, czy każdy uczeń wybrał temat i grupę projektową,
- monitoruje udział uczniów w pracach grupy poprzez kontakt z opiekunem projektu,
- przekazuje informacje rodzicom o realizacji projektów,
- komunikuje się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania,
- prowadzi odpowiednie zapisy w dokumentacji szkolnej, związane z realizacją przez ucznia projektu edukacyjnego (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa, inne ustalone przez szkołę).
Działania projektowe
I. Wybór tematu projektu
- Do końca maja roku poprzedzającego rok szkolny, w którym uczniowie będą realizować projekty edukacyjne, nauczyciele ustalają ich tematy i przekazują je koordynatorowi.
- Uczniowie do końca września dokonują wyboru tematu projektu, który będą realizować w danym roku szkolnym.
- Realizacja zadań projektowych może być dokonywana podczas zajęć lekcyjnych, o ile nie zaburza to zasad ustalonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, a także podczas zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych według ustalonego wcześniej harmonogramu.
- Dopuszcza się, w wyjątkowych sytuacjach, modyfikację listy projektów realizowanych w trakcie danego roku szkolnego, a także zmianę tematyki, terminów zakończenia i sposobu prezentacji efektów, a także opiekuna (opiekunów) projektu, o ile wystąpiły przyczyny, które uniemożliwiły realizację podjętego zadania. Decyzję o zmianach w pracy nad projektami podejmuje dyrektor szkoły po konsultacji z koordynatorem projektów i opiekunem danego projektu.
II. Wykonanie zaplanowanych działań
- Uczniowie pod opieką nauczycieli pracują nad realizacją projektu najpóźniej do końca kwietnia danego roku szkolnego.
- Po zakończeniu realizacji projektu koordynator przygotowuje harmonogram publicznego przedstawienia projektów, uzgadniając formułę prezentacji.
- Uczniowie dokonują samooceny projektu.
- Opiekun projektu dokonuje oceny projektu.
III. Publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
- Projekty edukacyjne prezentowane są publicznie do końca danego roku szkolnego w terminie uzgodnionym w harmonogramie przez koordynatora i dyrektora szkoły.
- Uczniowie wraz z opiekunami dokonują ewaluacji swojej pracy.
- Do końca roku szkolnego uczniowie pod nadzorem opiekunów przygotowują sprawozdania z realizacji projektów.
Ustalenia dodatkowe
- Dyrektor szkoły decyduje o zwolnieniu ucznia z realizacji projektu edukacyjnego na pisemny wniosek rodziców, jeśli uczeń w uzasadnionych przypadkach nie może przystąpić do projektu.
- Dyrektor szkoły rozstrzyga sytuacje problemowe mogące się pojawić podczas realizacji projektów edukacyjnych.
- Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną może zmienić zapisy niniejszego regulaminu, dostosowując je do realiów i możliwości organizacyjnych szkoły.
Ustalenia końcowe
- Dokumentację przechowuje się do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy gimnazjum.
- W przypadku udziału w kilku projektach uczeń może zdecydować o wyborze projektu, który będzie wpisany na świadectwie ukończenia gimnazjum w terminie do 30 maja w ostatnim roku nauki w gimnazjum.
- W przypadku, gdy uczeń nie wybierze tematu projektu, wychowawca w porozumieniu z opiekunem projektu włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
- Uczeń otrzymuje zaliczenie udziału w projekcie, jeżeli podjął próbę wykonania zadania i uczestniczył w konsultacjach.