Program wychowawczy szkoły
Program został opracowany w oparciu o analizę prawa oświatowego, statutu z kryteriami ocen zachowania, wniosków wynikających z nadzoru i wniosków wypracowanych przez Radę Pedagogiczną oraz opinie nauczycieli, rodziców i uczniów. Program ten zawiera punkty pt.: powinności wychowawcze określone w ramach ogólnych zadań szkoły, zadania wychowawcze zawarte w statucie szkolnym, powinności wychowawców klasowych i świetlicy szkolnej, zasady współpracy z rodzicami, zasady funkcjonowania samorządu uczniowskiego, profilaktyka dydaktyczno – wychowawcza i terapia zaburzeń, a także główne zadania wychowawcze oraz kalendarz imprez i uroczystości szkolnych opracowany na dany rok szkolny. Dokument ten jest kontynuacją programu obowiązującego do roku 2007 i ma charakter perspektywiczny. Przyjmuje się, że po dokonaniu analizy mogą być wprowadzane w razie potrzeby jego korekty. Zmiennym elementem jest punkt dotyczący zadań wychowawczych i kalendarza imprez na każdy rok szkolny.
I. Powinności wychowawcze określone w ramach ogólnych zadań szkoły – zawarte w statucie
- Zapewnienie uczniom warunków do pełnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego, w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania ich godności osobistej, za podstawę przyjmując uniwersalne zasady etyki i respektując chrześcijański system wartości.
- Przygotowanie uczniów do pełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego z uwzględnieniem faktu, że jesteśmy obywatelami Europy i świata.
- Umożliwienie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych, sportowych.
- Przygotowanie absolwentów gimnazjum do świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia.
- Kształtowanie u pełnosprawnych uczniów prawidłowego stosunku do ludzi niepełnosprawnych.
- Stworzenie uczniom niepełnosprawnym warunków do pełnego rozwoju osobowości poprzez bezpośredni kontakt z pełnosprawnymi rówieśnikami.
- Tworzenie poczucia wspólnoty szkolnej przez noszenie jednolitego stroju uczniowskiego, codziennego i odświętnego.
- Zapewnianie uczniom opieki pedagogicznej, psychologicznej i terapeutycznej, oraz pełnego bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez zespół na jego terenie oraz poza terenem - podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia.
II. Powinności wychowawców klasowych i wychowawców świetlicy szkolnej.
- Rozeznanie środowiska dziecka, zebranie informacji o jego sytuacji rodzinnej, zdrowotnej i predyspozycjach fizycznych, przez rozmowy z rodzicami, analizę dokumentów, obserwację.
- Opracowanie corocznych planów pracy, uwzględniających założenia niniejszego Programu, wnioski wypracowane przez Radę Pedagogiczną i zadania bieżące, wynikające np. z nadzoru (dotyczy nauczycieli, wychowawców klas i świetlicy).
- Zadania nauczyciela i wychowawcy i proponowane formy ich realizacji.
Głównym zadaniem wychowawcy klasy jest budowanie systemu wartości zgodnego z uniwersalnymi zasadami moralnymi, zasadami etyki, w poszanowaniu chrześcijańskiego systemu wartości i spójnego z oddziaływaniami rodziców.
Zadania nauczyciela i wychowawcy | Proponowane formy realizacji | Uwagi |
1.Czuwanie nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem psychofizycznym dziecka |
* pełnienie dyżurów czasie przerw i obiadów
* dbałość o właściwe korzystanie z urządzeń elektronicznych (telefon komórkowy, komputer, aparat fotograficzny, dyktafon) * zadbanie o zapewnienie posiłków dla dzieci potrzebujących * przygotowanie informacji o harmonogramie zajęć dziecka w czasie pobytu w szkole * włączanie się do realizacji okresowych programów wychowawczych, proponowanych przeróżne instytucje, samorządy terytorialne i przyjętych przez szkołę |
także drugiego śniadania |
2. Współpraca z zespołem terapeutycznym (nauczycielami wspomagającymi, psychologami, pedagogiem, logopedami, rehabilitantami ruchu, nauczycielem gimnastyki korekcyjnej) |
* indywidualne konsultacje nauczycieli * udział nauczycieli i wychowawców w zebraniach zespołu terapeutycznego |
|
3.Integrowanie zespołu klasowego, grup świetlicowych |
* udział w imprezach klasowych i szkolnych
* wyjścia do kin, teatrów, muzeów, wycieczki * stwarzanie sytuacji, umożliwiających dzieciom integrowanie się poza terenem szkoły * organizowanie pomocy koleżeńskiej wśród dzieci * reagowanie na przejawy zachowań agresywnych |
urodziny, imieniny, ogniska, itp. z włączeniem do tych działań rodziców |
4. Rozwijanie umiejętności akceptacji odmienności, w ramach przyjętych norm społecznych, uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka. |
* reagowanie na przejawy negatywnych zachowań, podkreślających własną pozycję materialną * udział uczniów w zajęciach poprawiających umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i umiejętności komunikacyjne |
|
5. Nauka umiejętności kontrolowania swojego zachowania oraz reagowania na przejawy wszelkich zachowań zagrażających zdrowiu lub życiu w tym uzależnień od np. narkotyków, alkoholu, tytoniu, komputera, substancji psychoaktywnych itp. |
* pogadanka na godzinie wychowawczej |
|
6. Integrowanie klas między sobą. | * organizowanie imprez sportowych, wycieczek, imprez kulturalnych * kultywowanie obrzędów i zwyczajów regionalnych * organizowanie wigilii klasowych |
|
7. Organizowanie efektywnej współpracy z rodzicami (działania zmierzające do ujednolicenia oddziaływań wychowawczych szkoły i domu) |
* podejmowanie na zebraniach z rodzicami problematyki: profilaktyki uzależnień od narkotyków, alkoholu, tytoniu, komputera, substancji psychoaktywnych itp. , kształtowania nawyków kulturalnego zachowania się |
|
8. Przybliżenie sylwetki Jana Pawła II |
* organizowanie konkursów * włączanie się w inicjatywy podejmowane przez Rodzinę Szkół Jana Pawła II |
|
9. Rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i postawy twórczej dziecka |
* organizowanie olimpiad i konkursów przedmiotowych * praca w kołach zainteresowań |
|
10. Kształtowanie postawy patriotycznej. Kształtowanie uczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny szacunku dla symboli narodowych oraz pamiątek historycznych. |
* organizowanie (w kl. gimnazjalnych) wycieczek: do Muzeum Powstania Warszawskiego, na zabytkowe nekropolie, do miejsc martyrologii |
lekcje muzealne |
11. Budzenie szacunku do miejsc pamięci narodowej, zabytków, miast i wytworów kultury narodowej. |
||
12. Kształtowanie u uczniów postaw moralnych obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni. |
||
13. Kierowanie procesem uczenia się i rozbudzanie motywacji do zdobywania wiedzy i umiejętności potrzebnych w codziennym życiu i dalszym kształceniu. |
* właściwy dobór metod, form pracy oraz środków dydaktycznych |
* metody aktywizujące * zadaniowo-zabawowe, ćwiczenia praktyczne, wycieczki, obserwacje, pokaz z objaśnieniem, dyskusje, dramy, inscenizacje, spotkania z ciekawymi ludźmi komputer, filmy, encyklopedie, inne środki audiowizualne * indywidualizacja procesu nauczania, jego wielopoziomowość |
14. Rozwijanie umiejętności potrzebnych w codziennym życiu i dalszym kształceniu |
* wykorzystanie różnorodnych środków dydaktycznych, źródeł informacji, nauka efektownego korzystania z nich * stosowanie wszelkich metod prowadzących do nauki uczenia się |
III. Współpraca z rodzicami.
- Nauczyciele mają obowiązek poinformowania rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych
- sposobach sprawdzania osiągnięć
- zasadach wewnątrzszkolnego systemu oceniania
- zasadach oceniania zachowania
- zasadach klasyfikowania i promowania
- W trakcie roku szkolnego rodzice są informowani o postępach ucznia w nauce, osiągnięciach, trudnościach dydaktycznych i sposobach ich usuwania.
- Wskazana i niezbędna jest ścisła współpraca rodziców z nauczycielami, szczególnie w odniesieniu do procesu terapeutycznego.
- W przypadku trudności dydaktycznych lub wychowawczych, nauczyciel informuje rodziców o potrzebie skierowania dziecka na badanie do psychologa szkolnego lub do poradni, ale badanie takie odbywa się na wniosek rodziców.
- Rodzice zostają poinformowani o tym, że terapia logopedyczna dzieci odbywa się wyłącznie w warunkach ścisłej współpracy z rodzicami.
- Rodzice mają prawo do uzyskania pełnej i rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, pomocy w trudnych sytuacjach wychowawczych i dydaktycznych.
- Rodzice ze swej strony winni aktywnie włączać się w życie szkoły.
Informacje te będą przedstawiane rodzicom na zebraniu w pierwszym tygodniu września przez wychowawcę. Wychowawca zbiera podpisy rodziców, świadczące o zapoznaniu się z powyższym. Na życzenia rodzice mogą otrzymać ten wykaz na piśmie.
Rodzice informowani są o planowanych ocenach rocznych i końcowych oraz o planowanej ocenie z zachowania w formie pisemnej, przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
IV. Zasady funkcjonowania i zadania samorządu uczniowskiego.
Rady Uczniowskie PSP nr 14 i PG nr 14 w Radomiu współpracują z samorządami klasowymi, wszystkimi uczniami i są ich reprezentantem wobec Dyrekcji szkoły i władz szkolnych.
Samorząd Uczniowski przez swoich reprezentantów prowadzi działalność w zakresie:
- rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów, wzajemnego wspierania się,
- kształtowania umiejętności zespołowego działania, stwarzania warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny uczniów,
- uczestnictwa w samodzielnym rozwiązywaniu problemów oraz partnerstwa w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych.
Samorząd Uczniowski poprzez swoich reprezentantów realizuje następujące zadania:
- organizuje społeczność uczniowską do jak najlepszego spełniania obowiązków,
- uczy właściwej postawy wobec innych ludzi, wciela w życie idee integracji,
- współdziała z władzami szkoły w celu przekazania wniosków i postulatów dotyczących życia społeczności uczniowskiej,
- udziela w miarę możliwości wsparcia i pomocy młodzieży znajdującej się w potrzebie,
- stara się rozwijać zainteresowania naukowe, kulturalne, sportowe itp. uczniów,
- dba o sprzęt i urządzenia szkolne, inspiruje uczniów do wykonywania prac na rzecz szkoły i klas,
- występuje jako rzecznik w rozstrzyganiu ewentualnych sporów,
- dba o dobre imię i honor szkoły, kultywuje i wzbogaca jej tradycje.
V. Profilaktyka trudności dydaktyczno-wychowawczych i terapia zaburzeń.
- Profilaktyka trudności wychowawczych i podjęcie działań na rzecz integracji w zespołach klasowych oraz przeciwdziałanie zachowaniom nieakceptowanym społecznie.
- Profilaktyka trudności dydaktycznych – podjęcie działań zmierzających do jak najlepszego wykorzystania własnych możliwości intelektualnych.
- Terapia zaburzeń – terapia zaburzeń emocjonalnych i zachowania, terapia logopedyczna, rewalidacja.
- Uaktywnienie osób niepełnosprawnych:
- przydzielanie zadań poszczególnym uczniom niepełnosprawnym przez wychowawców (związanych np. z dyżurami w klasie i na terenie szkoły, udziałem w organizowaniu imprez szkolnych i klasowych, pomocą koleżeńską),
- próby włączania rodziców dzieci niepełnosprawnych w problemy klasy i szkoły (działalność w Radzie Rodziców).
- Walka z wulgaryzmami i przejawami niekulturalnego zachowania się uczniów oraz przeciwdziałanie agresji i niszczeniu mienia szkolnego poprzez:
- systematyczne i konsekwentne reagowanie na przejawy nieprawidłowego zachowania (natychmiastowa rozmowa z dzieckiem, informowanie rodziców i wychowawców),
- wdrażanie w życie i zwrócenie większej uwagi na następujące dokumenty szkolne: „Regulamin szkolny”, „Sylwetka ucznia ZSI”, „Kryteria ocen zachowania”.
VI. Tradycje i zwyczaje szkolne.
Coroczny kalendarz imprez będzie bazował na stałych punktach, które tworzą tradycję szkolną:
- Święto Patrona Szkoły
- Przyjęcie pierwszoklasistów w poczet uczniów
- Wigilia szkolna
- Powitanie wiosny
- Współpraca z rodziną szkół im. Jana Pawła II
- organizacja ogólnopolskiej pielgrzymki na Jasną Górę
- zbiórka publiczna na rzecz Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia” (Dzień Papieski)
- udział w przedsięwzięciach Rodziny Szkół – konkursy, rajdy, zjazdy
- Organizowanie imprez integrujących całą społeczność szkolną – uczniów, rodziców, nauczycieli
- Obchody rocznic i świąt państwowych
- Organizowanie: Andrzejek, Mikołajek, zabawy choinkowej, dyskotek, itp.
- Organizacja uroczystości związanych z rozpoczęciem i zakończeniem roku szkolnego
- Organizacja Dnia Otwartego Szkoły
VII. Główne zadania wychowawcze na rok 2014/2015.
- Wspieranie rozwoju dzieci młodszych, w szczególności 5-cio, 6-ciolatków na pierwszym i kolejnych etapach edukacyjnych
- Kształtowanie właściwych zachowań zdrowotnych uczniów, szczególnie w zakresie żywienia i aktywności fizycznej, właściwego spędzania czasu wolnego.
- Przeciwdziałanie uzależnieniom młodzieży w szkole, wdrażanie do dokonywanie właściwych wyborów.
- Profilaktyka agresji i przemocy w szkole, wzrost bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły.
- Aktywowanie uczniów do pracy na rzecz szkoły i rówieśników, a w szczególności na rzecz uczniów niepełnosprawnych.
- Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Kształtowanie postaw patriotycznych.
Powyższe zadania będą realizowane przez:
- Obowiązkowe włączanie tych zadań w plany wychowawców.
- Organizowanie imprez klasowych i szkolnych.
- Włączanie się w akcje i programy związane z tymi zagadnieniami.