I rok projektu

Festiwal Comeniusa w Kozienicach

 

   W sobotę, 29 września 2007 r., w Kozienicach odbył się Festiwal Sokratesa Comeniusa. Z tego powodu przybyli tam przedstawiciele wielu szkół uczestniczącym w tym projekcie. Wśród zaproszonych gości byli: p. Lidia Chrapczyńska – koordynator unijnych projektów z ramienia Radomskiej Delegatury Mazowieckiego Kuratora Oświaty oraz wiceprezydent miasta Radomia p. Ryszard Fałek. Naszą szkołę reprezentowało 6 osób: troje uczniów (Paulina Pietrasik, Filip Kowalczyk, Przemek Marcinkiewicz) i trzy nauczycielki (p. wicedyrektor M.Szewczyk, p. I.Szerksznis, p. D Banaś).

   Kozienice to piękne, zadbane miasto. Festiwal odbywał się podczas słonecznej, jesiennej pogody, w sobotnie przedpołudnie, w ładnych pomieszczeniach i na placu Miejskiego Ogródka Jordanowskiego. Takiego miejsca można Kozienicom pozazdrościć – czyste, duże i jasne sale, wspaniale wyposażony plac zabaw!

   Na początku, wszystkich przybyłych powitała pani dyrektor Ogródka. Następnie krótką część artystyczną zaprezentowały dzieci z kozienickiego przedszkola. Jednak główną częścią imprezy były prezentacje szkół uczestniczących w projektach Sokrates Comenius, które przyjechały z różnych miejscowości województwa mazowieckiego. Każda szkoła miała swój własny pomysł na pokazanie, tego co udało im się osiągnąć przez czas uczestnictwa w tym przedsięwzięciu. My opowiedzieliśmy krótko o pierwszym roku pracy z projektem oraz o przeżyciach związanych z pracą nad nim. Pokazaliśmy prezentacje multimedialne – film o wizycie gości z Francji i Rumunii u nas, oraz przykłady produktów końcowych – wyniki debaty o systemach oceniania, ankiety o ilości czasu poświęcanego na naukę, album o tradycjach szkolnych powstały podczas wizyty w Gaestii. W wydzielonej sali wiele szkół prezentowało także plansze - gazetki, zdjęcia i inne informacje związane z doświadczeniami z pracy nad różnymi tematami programu Sokrates Comenius. My także zaprezentowaliśmy fotoreportaże, zrobione podczas wizyt we Francji, Rumunii i Polsce. I chociaż na tle Malty, Włoch i Grecji, kraje, z którymi współpracujemy mogły wydać się mniej ciekawe, to wysłuchano i obejrzano nas z uwagą. Miłą niespodziankę miała p. Ilona Szerksznis, która została mianowana przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty - Ambasadorem Comeniusa w naszym mieście.

   Organizatorzy dopięli wszystko „na ostatni guzik” – w przerwie poczęstowano nas kanapkami i słodyczami, na zakończenie – pysznymi kiełbaskami z grilla, które mogliśmy zjeść na świeżym powietrzu w otoczeniu jesiennych barw kozienickiego Ogrodu Jordanowskiego. Symbolicznym zakończeniem imprezy było wspólne posadzenie drzewka – magnolii, na pamiątkę tegorocznego festiwalu.

   Naszym zdaniem wyjazd do Kozienic był bardzo udany. Oprócz tego, że miło spędziliśmy czas (dodatkowo skorzystaliśmy z zaproszenia organizatorów – pobytu w Aqua Parku) to także wiele nauczyliśmy się od kolegów i koleżanek, którzy dłużej uczestniczą w projekcie Sokrates Comenius. Myślę, że wiele zaobserwowanych pomysłów będziemy mogli wykorzystać do pracy w dalszych latach projektu.

Małgorzata Szewczyk

Filip Kowalczyk

 

 

Występ i prezentacja szkolnego projektu

 

 

Sadzenie drzewka wraz z władzami miasta, urzędu kuratorium

koordynatorów projektu z poszczególnych szkół

 

Spotkanie w Gaesti

   Publiczne Gimnazjum nr 14 w Zespole Szkół Integracyjnych im. Jana Pawła II w Radomiu wraz z College Luis Pasteur w Jussey i Scola „Serban Cioculescu” w Gaesti realizują w ramach programu Socrates Comenius projekt pod tytułem „Młodzież jaką jesteśmy, dla Europy jakiej chcemy”.

   Po roboczych wizytach w Jussey (listopad 2006r.) i Radomiu (marzec 2007r.) w maju spotkaliśmy się w Gaesti w Rumunii. Naszą szkołę reprezentowało tam siedmioro uczniów pod opieką pani dyrektor Haliny Marciniak oraz nauczycielek: Ilony Szerksznis i Anny Gralec.

 

 

Radomska grupa na wycieczce w Bukareszcie

 

   Celem spotkania było podsumowanie całorocznej pracy nad projektem zorganizowanej wokół tematyki związanej ze szkolnym życiem uczniów.

   Zajęcia warsztatowe, dyskusje, prezentacje przygotowanych materiałów pozwoliły na stworzenie dosyć spójnego obrazu życia uczniów w szkole. Nie można stwierdzić, że jest to portret jednolity – gdyż dzieli nas mentalność, kultura, położenie geograficzne, historia, a wszystko to znajduje odzwierciedlenie w naszych systemach edukacyjnych. Pomimo różnic wynikających z odmiennych systemów edukacyjnych znaleźliśmy jednak też wiele podobieństw i cech wspólnych.

   Ogromne znaczenie ma fakt, że spotkanie umożliwiło również bliższe zetknięcie z rumuńskimi zwyczajami, kulturą oraz żywym językiem.

   Nasi uczniowie spędzali każdy dzień wspólnie z przyjaciółmi z Gaesti . Dzięki temu – mimo bariery językowej – mogli poznać rumuńską mentalność, sposób bycia czy choćby potrawy i ulubione rozrywki. Wspólnie spędzone chwile umocniły już wcześniej nawiązane przyjaźnie.

   Podczas wizyty zarówno nauczyciele, jak i dzieci mieli okazję obserwować pracę szkoły rumuńskiej poprzez uczestniczenie w lekcjach, rozmowy z nauczycielami i uczniami.

   Po powrocie do Radomia zorganizowaliśmy w Zespole Szkół Integracyjnych spotkanie uczniów zaangażowanych w realizację projektu. Poświęciliśmy je na podsumowanie wyjazdu - dzieliliśmy się swoimi wrażeniami, oglądaliśmy zdjęcia i filmy.

   Za ocenę spotkania w Rumunii niech posłużą słowa jego uczestnika – Przemka Marcinkiewicza:

   „Cała wycieczka była dla nas wspaniałym przeżyciem i doświadczeniem. Ludzie byli dla nas mili i serdeczni. Dzielili się wszystkim, co mają. Poznaliśmy zwyczaje, kulturę i sposób życia ludzi oraz nawiązaliśmy wiele nowych kontaktów. Wszyscy dobrze się bawili i chętnie zostaliby tam dłużej”.

   Wypowiedź ta stanowi najlepszą z możliwych ewaluację wizyty w Gaesti.

 

 

 

Wizyta robocza w naszej szkole - 20-21-22 MARZEC 2007

   W dniach 19-23.03.2007 gościliśmy w naszej szkole uczniów oraz ich opiekunów z Francji i Rumunii. Celem spotkania było przygotowanie wizyty podsumowującej tegoroczną pracę nad projektem, która będzie miała miejsce w maju bieżącego roku w , u naszych przyjaciół z Rumunii.

   Do Radomia przyjechało siedmioro dzieci w wieku 13-15 lat. Zaopiekowały się nimi rodziny naszych uczniów. Nie obyło się bez komicznych sytuacji, które powstały w wyniku różnego poziomu znajomości języka angielskiego i francuskiego. Jednak zarówno gospodarze, jak i goście, wykazali się ogromnym poczuciem humoru. Podczas komunikacji wspierano się nie tylko znajomością języków obcych, ale również gestami i wszelkiego rodzaju rysunkami.

   Już we wtorek francuscy i rumuńscy uczniowie wzięli udział w zajęciach lekcyjnych. Razem z klasą IA, pod kierunkiem nauczycieli – p. Doroty Rozwadowskiej i p. Agnieszki Staniszewskiej, zgłębiali wiedzę z zakresu geografii. W tajniki zawiłych działań matematycznych wprowadzeni zostali za sprawą p. Barbary Misztal i p. Ewy Warmiak. Nie tylko przyglądali się pracy uczniów kl. ID, ale sami czynnie uczestniczyli w lekcji.

 

   

 

 

   Duży entuzjazm wzbudziły warsztaty, w których udział wzięli nasi goście oraz uczniowie Zespołu Projektowego Comenius.. Zajęcia te poprowadziły panie: Anna Gralec i Ilona Szerksznis. Dzięki wspólnej pracy powstał niepowtarzalny PORTRET MŁODEGO EUROPEJCZYKA. Projektowanie strojów adekwatnych do określonych sytuacji, nazywanie cech, jakie posiada młody człowiek poszukujący właściwych dróg rozwoju duchowego i intelektualnego we współczesnym świecie – to wszystko było nie tylko ciekawe, ale miało charakter dydaktyczny. Wspólna zabawa przy ubieraniu papierowego ludzika, przypisywaniu mu określonych cech charakteru pozwoliła i Polakom, i Francuzom, i Rumunom poznać mentalność młodzieży z innych krajów, a równocześnie dostrzec, że mimo różnic kulturowych jesteśmy do siebie bardzo podobni. Naszym gościom szczególnie podobała się wspólna zabawa tworzenia pajęczyny, połączona z krótkim przedstawianiem się, podczas której zrozumieliśmy, jak bardzo zależy nam na powstaniu miedzy nami podobnych więzi....

 

 

   Wszyscy jesteśmy Europejczykami, a dzięki tym zajęciom warsztatowym, dostrzegaliśmy bogactwo podobieństw, za sprawą których realizujemy wspólne cele. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że mimo wielu barier można zjednoczyć się w działaniu.

   Wtorkowy wieczór upłynął nam w atmosferze muzycznego odpoczynku. Chcieliśmy przybliżyć naszym gościom kulturę i tradycję Polski. Czasami zapominamy, jak bogatym krajem jesteśmy i jak wieloma rzeczami możemy się pochwalić. Postanowiliśmy pokazać, z czego słynie Polska. Mateusz Maciejczyk (kl.2 gimnazjum) i Oliwia Stępień (kl.4 szkoły podstawowej) oczarowali wszystkich oryginalnym wykonaniem piosenek znanych i lubianych polskich artystów. Na wysokości zadania stanęli również uczniowie kl. 3 gimnazjum, którzy pięknie zatańczyli poloneza. Pochwałom ze strony gości nie było końca… A jednak nadszedł moment, kiedy wyczerpani bogatą ofertą dydaktyczno – artystyczną opuściliśmy szkołę tuż po godzinie dwudziestej.

 

 

   21 marca to znany wszystkim Dzień Wagarowicza. Tradycją naszej szkoły jest w tym dniu organizowanie rozgrywek sportowych. Tak było też i teraz. Dzień Sportu przygotowany przez nauczycieli w-f, był pełen emocji i atrakcji. Uczniowie z zagranicy wspólnie z nami przeżywali sportowe emocje, natomiast ich opiekunowie wraz z nauczycielami naszej szkoły – opiekunami Zespołu Projektowego Comenius– opracowywali szczegółowy plan wizyty roboczej w Gaesti.

 

 

   Kilka godzin trwało zwiedzanie Radomia, a przed wycieczką Francuzi i Rumuni – wraz z goszczącymi ich rodzinami – odwiedzili stajnię MKJ „Cwał”, gdzie wtajemniczeni zostali w arkana wiedzy na temat koni. Poznali różnice pomiędzy koniem pociągowym i wyścigowym, wzięli udział w pokazie czyszczenia tych zwierząt. Przejażdżki uniemożliwiła pogoda – opady deszczu.

   W czwartek – 22.03 – odbyła się wycieczka do Warszawy. Jest to przecież nasza stolica. Postanowiliśmy, że podczas pierwszej wizyty Rumunów i Francuzów w Polsce nie należy pominąć tak ważnego i pięknego miasta. Goście, zwiedzając stolicę pod czujnym okiem przewodnika, mieli okazję obejrzeć najciekawsze miejsca i poznać związaną z nimi historię Polski. Zamek Królewski, Łazienki i Trakt Królewski pozostawiły w ich pamięci niezatarte ślady. Taką opinię wyrazili tuż po powrocie do Radomia.

 

   

 

   Uroczyste pożegnanie nastąpiło w piątek. Pojawił się oczywiście smutek, za co obarczyć należy czas, który zbyt szybko mija…Ale może to dobrze, bo już w maju tego roku przedstawiciele wszystkich państw spotykają się w Gaesti. Tam skonfrontują wyniki dotychczasowych działań w ramach programu Socrates Comenius.

 

Wewnątrzszkolny System Oceniania - dyskusja

   Podczas spotkań uczniów w ramach prac zespołu projektowego Sokrates Comenius, poddaliśmy analizie punktowy system oceniania w naszej szkole.

   W różny sposób wypowiadaliśmy się na ten temat. Wyznaczyliśmy kryteria, według których omawialiśmy sposób, w jaki jesteśmy oceniani. Szczególną uwagę zwróciliśmy na omówienie oceny pod kątem jej sprawiedliwości i przejrzystości.

   Zauważyliśmy dobre i złe strony obowiązującego systemu oceniania. Wypowiedzi naszych kolegów i koleżanek prezentujemy poniżej.

 SPRAWIEDLIWOŚĆ OCENIANIA

 Wypowiedzi pozytywne

 Wypowiedzi negatywne

 Paulina – klasa Ic – „Oceny dostosowane są do indywidualnych potrzeb uczniów.

 Piotr – klasa Ic – „Zbyt nisko oceniana jest aktywność ucznia na lekcji, co zniechęca go do czynnego udziału w lekcji.”

 Filip – klasa Ic – „Uczeń, który wyróżnia się swoja pracą i podejmuje się dodatkowych zadań z danego przedmiotu, ma możliwość uzyskania premii na koniec roku szkolnego.”

 Filip – klasa Ic – „Zgadzam się z wypowiedzią kolegi. Uważam, że zbyt mało punktów przewidzianych jest za ocenę aktywności uczniów na zajęciach.”

 Aleksandra – klasa IIb – „System oceniania w naszej szkole jest obiektywny. Nauczyciel rzadko ma możliwość wystawienia subiektywnej oceny uczniom, ponieważ ma określone kryteria oceniania.”

 Paulina – klasa Ic – „Na koniec roku szkolnego, punkty za I i II semestr nauki są sumowane. Jeśli okaże się, że brakuje nam niewiele punktów do wyższej oceny, nie mamy możliwości nadrobienia punktów z I semestru.”

 Anna – klasa Ib – „Możliwość osiągnięcia maksymalnej liczby punktów z każdej formy aktywności ucznia.”

 

 Piotr – klasa Ic – „Biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby ucznia, istnieje możliwość poprawy sprawdzianów. Dzięki temu, uczeń ma szansę uzyskania lepszej oceny.”

 

 PRZEJRZYSTOŚĆ OCENIANIA

 Wypowiedzi pozytywne

 Wypowiedzi negatywne

 Katarzyna – klasa Ic – „System oceniania jest przejrzysty, ponieważ jego zasady zostały jasno określone. Na początku każdego roku szkolnego, nauczyciele przypominają nam o kryteriach oceniania na swoim przedmiocie.”

 Piotr – klasa Ic – „Do tej szkoły uczęszczam dopiero od września 2006r. Po raz pierwszy spotkałem się z takim systemem oceniania. Dla mnie jest on jeszcze niezbyt jasny. Nie potrafiłem przewidzieć swojej oceny na koniec I semestru.”

 koleżanką. Dzięki znajomości kryteriów, otrzymane punkty, łatwo mogę przełożyć na ocenę.”

 Anna – klasa Ib – „Nauczyciele mają różne sposoby przeliczania, zdobytych przez uczniów, plusów na punkty. Nie ma określonego limitu plusów na maksymalną liczbę punktów.”

 Eryk – klasa Ic – „Zasady oceniania są jasno określone i przestrzegane przez nauczycieli.”

 

 

   W czasie spotkań poświęconych szkolnemu systemowi oceniania, aktywnie uczestniczyliśmy w dyskusji. Przytoczyliśmy przykładowe wypowiedzi, ponieważ większość zebranych uczniów podzielała opinie kolegów i koleżanek.

   Podsumowując spotkanie, stwierdziliśmy, że obowiązujący w naszej szkole system oceniania, mobilizuje uczniów do systematycznej pracy. Jego zaletą jest to, że uwzględnia indywidualne potrzeby każdego z nas. Wszyscy zgodzili się, iż jest on sprawiedliwy, mimo że bardzo surowy.

 

Wypowiedzi uczniów o WSO zebrały:

Banaś, A. Iwańska, D. Nowak.

 

Wizyta robocza we Francji - 6 –10 XI 2006r.

   W dniach 06 XI-10XI 2006 nauczycielki ZSI im. Jana Pawła II: wicedyrektor p. Małgorzata Szewczyk, koordynator p. Ilona Szerksznis oraz p. Dorota Banaś uczestniczyły w wizycie roboczej we Francji. Organizatorem spotkania była francuska szkoła Collège Louis Pasteur, która pełni funkcję koordynatora programu. Celem wizyty było określenie tematów pracy w roku szkolnym 2006/2007, zaplanowanie wizyty roboczej w Rumunii w maju 2007 roku oraz sprecyzowanie działań, których realizacja przewidziana jest na rok 2007/2008. Pobyt w szkole francuskiej pozwolił nam na poznanie siebie, swoich szkół, realiów pracy, umożliwił rozpoczęcie prac nad projektem.

   Oprócz rozmów na temat programu była okazja by zwiedzić szkołę, spotkać się z uczniami Klubu Europejskiego, uczestniczyć w lekcji historii i języka angielskiego. Organizatorzy wizyty przewidzieli również spotkanie z mieszkańcami Jussey i zwiedzanie ich miasteczka.

   Cieszymy się bardzo z nawiązanych przyjaźni z nauczycielami ze szkół partnerskich. Ogromna życzliwość, gościnność i bardzo dobra organizacja naszego pobytu we francuskiej szkole, już na wstępie naszego projektu, stawia nam - gospodarzom wizyty w październiku 2007 roku wysoką poprzeczkę.

ZOBACZ ZDJĘCIA

Autor: Ilona Szerksznis

 

Tematy pracy na rok szkolny 2006/2007

   Głównym celem podjętych działań w bieżącym roku szkolnym, jest poznanie w jaki sposób uczniowie spostrzegają własne system edukacyjne a następnie porównanie ich z systemami edukacyjnymi realizowanymi w krajach partnerskich. Nasze obserwacje dotyczyć będą następujących obszarów:

  • regulamin szkolny
  • godziny pracy
  • system oceniania
  • strategie uczenia się, metody nauki
  • relacje nauczyciel - uczeń; uczeń - uczeń

   W trakcie roku szkolnego przyglądać się będziemy również naszym tradycjom szkolnym, spróbujemy nagrać film i zaprezentować go naszym partnerom podczas wizyty roboczej w Rumunii, która będzie miała miejsce w maju 2007 roku.

 

Spotkania Zespołu Projektowego Comenius

   Na początku roku szkolnego 2006/2007 wśród uczniów klas gimnazjalnych wyłoniła się grupa największych w naszej szkole, entuzjastów programu europejskiego. Uczniowie ci systematycznie uczęszczają na dodatkowe zajęcia Zespołu Projektowego Socrates-Comenius, prowadzonego przez nauczycieli: p. Ilonę Szerksznis, p. Dorotę Banaś, p. Agnieszkę Iwańską, p. Annę Gralec i p. Dorotę Nowak.

   Podczas zajęć uczniowie realizują tematy projektowe, aktywnie uczestnicząc w proponowanych ćwiczeniach, korespondują z uczniami ze szkół partnerskich (w języku angielskim i francuskim), poszerzają wiadomości na temat krajów partnerskich za pomocą technologii komputerowych (cześć zajęć prowadzona jest w pracowni informatycznej pod czujnym okiem p. Mariusza Cichawy).

   Jeden z uczniów klasy II gimnazjum, systematycznie relacjonuje wydarzenia dotyczące realizowanego w szkole programu Socrates-Comenius w gazetce szkolnej „Lepiej być nie może”. Aktualnie skończyliśmy prace nad regulaminem szkolnym, efekty naszych prac zostały umieszczone na tablicy informacyjnej programu Socrates-Comenius.