Akredytacja Erasmusa – nasz sukces!
a
Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 14 Integracyjna im. Jana Pawła II w Radomiu
otrzymała akredytację Erasmusa w sektorze Edukacja Szkolna na lata 2021-2027 o numerze 2022-1-PL01-KA120-SCH-000103832.
a
a
a
a
a
a
Przez najbliższe kilka lat będziemy realizować projekty, których celem jest:
– wzrost umiejętności nauczycieli w posługiwaniu się i wykorzystaniu technologii cyfrowej
w celu motywacji uczniów do nauki, uatrakcyjnienia zajęć, podnoszenia umiejętności uczniów;
– wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności nauczana włączającego, pracy z uczniem ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi, niwelacji zaburzeń emocjonalno-społecznych u młodzieży;
– podniesienie kompetencji językowych nauczycieli.
a
a
a
PIKNIK EUROPEJSKI 2024
W tym roku obchodziliśmy 20 rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Z tej okazji uczniowie i nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 14 Integracyjnej zorganizowali Piknik Europejski. Impreza odbyła się na boisku szkolnym, które na ten dzień zamieniło się w międzynarodowe targi kulinarne. Zadaniem każdej klasy było przygotowanie stoiska z potrawami jednego kraju należącego do Unii Europejskiej (tydzień wcześniej odbyło się losowanie) oraz przedstawienie najważniejszych informacji o „swoim” państwie – symbole narodowe, stolica, położenie, rok przystąpienia do Unii Europejskiej. W związku z tym, że wydarzenie angażowało całą społeczność szkolną, każdy dołożył wszelkich starań, aby czas spędzony w „międzynarodowym” gronie nie był stracony. Rodzice pomogli w przygotowaniu przepysznych potraw, nauczyciele mieli możliwość zrealizować swoje zajęcia poza klasą w niestandardowy sposób, a uczniowie nabyli wiele nowych umiejętności – m.in. współpracy w zespole, przedsiębiorczości, kreatywności, organizacji pracy.
Było radośnie, słonecznie, europejsko i bardzo smacznie. Podróżowaliśmy po różnych krajach europejskich poznając tradycje oraz kulturę naszych bliższych i dalszych sąsiadów.
a
a
a
a
Project nr 1
(2023-1-PL01-KA121-SCH-000141839) trwać będzie od 01.06.2023 do 31.08.2024 r.
W ramach działań projektowych 25 nauczycieli weźmie udział w szkoleniach dotyczących pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doskonalić będzie umiejętności posługiwania się i wykorzystania na lekcjach technologii cyfrowej oraz rozwijać będzie swe umiejętności komunikacji w języku angielskim. Nauczyciele poznają nowe metody, formy pracy w szkole w tym aktywizujące uczniów jak również sposoby rozwiązywania konfliktów i zapobiegania przemocy rówieśniczej.
a
Szkolenia:
Introducing sustainability through game-based learning and gamification
Digital tools for cultural heritage education
Fluency & english language development
Conflict management, emotional intelligence and bullying prevention
Embracing neurodiversity –sen – supporting special educational needs (sen)
Fluency and english language development
Refresher course for already practicing english language teachers (esl,efl,esol)
English language course for teachers: building foundations – beginner level
ICT in the classroom: innovative tools to facilitate students learning, collaboration and creativity
Art as therapy: self-expression and special needs in art education
Spice up your teaching ideas – language teaching methodology
a
a
a
a
a
a
Wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności, czyli wpływ Erasmus+ na nauczycieli, uczniów, szkołę
a
- Uczestnicy projektu stworzyli dla uczniów klasy szóstej grę terenową pt: „Poznaj swoją szkołę”.
Uczniowie podzieleni na grupy i wyposażeni w telefony rozwiązywali zadania dotyczące szkoły. Postępowali zgodnie z zamieszczoną instrukcją, zdobywając punkt po punkcie. Po zakończonej zabawie chętnie opowiadali o swoich wrażeniach.
Gra sprawdzała nie tylko ich wiedzę, ale również zmuszała zespoły do twórczego rozwiązywania problemów. W grze liczyły się współpraca i logiczne twórcze myślenie.
a
a
- W ramach wdrażania zdobytej podczas realizacji projektu Erasmus+ wiedzy i umiejętności, nauczyciele uczestniczyli w warsztatach dotyczących stosowania technologii cyfrowej w klasie.
Podczas warsztatów kursanci zaprezentowali kilka aplikacji i platform edukacyjnych. Poznali między innymi aplikację Gooschase, która służy do tworzenia gier dydaktycznych, quizów, gier terenowych. Sami wzięli udział w grze terenowej po szkole, rozwiązali wszystkie zadania.
Gooschase – aplikacja do tworzenia interaktywnych doświadczeń, angażująca społeczność
w sposób kreatywny. Łączy aktywność w prawdziwym otoczeniu.
Aplikacja umożliwia tworzenie trzech typów zadań z wymaganą odpowiedzią tekstową, zdjęciem lub podaniem lokalizacji. W grze wszyscy są zwycięzcami. Każda drużyna, która wykona zadanie, otrzymuje tyle samo punktów, niezależnie od szybkości odpowiedzi.
a
a
- Lekcja chemii w ramach Erasmus+ z wykorzystaniem języka angielskiego.
„Otrzymywanie zasad” było tematem lekcji chemii, podczas której, oprócz typowych pojęć chemicznych, uczniowie mogli poszerzyć swoje słownictwo z języka angielskiego. Panie Renata Jesionek i Ewa Rutkowska zainspirowane na kursie na Malcie nauką języka angielskiego przygotowały zajęcia, na których przy pomocy angielskiego mini-słownika pojęć chemicznych uczniowie budowali i opisywali reakcje zasadowe. Ewaluacją zajęć był dwujęzyczny quiz Kahoot. Nie była to typowa lekcja CLIL, ale oprócz poznania wiadomości, dała szansę na ciekawą i fajną naukę przez zabawę.
a
a
- Z językiem angielskim każdego dnia. Elementy metody CLIL.
Jako efekt nauki języka angielskiego nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej prowadzili zajęcia z wykorzystaniem elementów metody CLIL.
Celem zajęć było poznanie przez dzieci życia wsi, zwierząt w gospodarstwie. Obok pojęć w języku polskim wprowadzone zostało słownictwo z języka angielskiego: nazwy zwierząt hodowlanych, np. cow, pig, horse, chicken, dog, cat itp., budynków oraz terenu wokół domu, np. house, garden, tree. Dzieci grały m. in. po angielsku w memory z nazwami i obrazkami zwierząt, słuchały słów i powtarzały je w dwóch językach. Oglądały bajkę na temat wsi oraz uczyły się piosenki o zwierzętach po angielsku itp. Treści zajęć i ich realizacja łączyły ze sobą kilka edukacji przedmiotowych – język polski, język angielski, plastykę, technikę, muzykę, a także rozwijały percepcję wzrokową, słuchową, pamięć i koncentrację uwagi.
Zajęcia prowadzone były w ramach realizowanej innowacji pedagogicznej, która opracowana została również jako efekt uczestnictwa w kursie nauki języka angielskiego.
a
- Sztuka, plastyka łączy przedmioty szkolne i ma zastosowanie terapeutyczne. Nowy sposób nauczania przez działanie praktyczne.
W ramach wdrażania umiejętności zdobytych podczas szkolenia Erasmus „Art as Therapy: Self-Expression and Special Needs in Art Education” 19.06.2024 r. zorganizowano warsztaty plastyczno-przyrodnicze dla uczniów klas 4 i 5.
Dzieci miały możliwość wykonania mandali, metaloplastyki, malowania akrylami, tworzenia obrazów za pomocą odbijania wzorów liści. Mogły tworzyć dzieła za pomocą kropkowania i malowania zwierząt wg instrukcji „kreska po kresce”, rysować elementy bez odrywania ręki, tworzyć obrazy przy użyciu taśmy i farb itp.
Dzięki artystycznej aktywności uczniowie rozwijali swoją kreatywność, ćwiczyli koncentrację, poprawiali umiejętności manualne oraz poszerzali wiedzę z zakresu przyrody i geografii. Uczyli się relaksowania i autoekspresji za pomocą sztuki.
Z radością uczestniczyli w warsztatach i byli dumni ze swoich prac. Otrzymali też konkretne wskazówki, jak organizować podobne działania samodzielnie lub z rodziną czy kolegami.
a
a
Lista przydatnych w pracy nauczyciela linków i aplikacji:
- www.stopbullying.gov
- https://www.stopbullying.gov/kids/kid-videos
- https://www.edutopia.org/article/bullying-prevention-resources
- https://www.adobe.com/express/feature/video/animation/audio
- https://www.parents.com/problems-for-teens-today-8575462
- Europeana – cyfrowe dziedzictwo Europy
- Padlet – tworzenie atrakcyjnych prezentacji
- Milanote – aplikacja do tworzenia notatek i inspiracji
- National Geographic Kids – filmy edukacyjne, puzzle
- iNaturalist – pomaga w nauce przyrody, biologii
- The Universal Sandpit – proponuje, co można zrobić, nie podaje gotowych rozwiązań;
- Artsteps – można tworzyć własne wirtualne wystawy;
- Play.ht – syntezator mowy;
- Elevenlabs.io – syntezator mowy
- TedEd
- Whiteboard.fi
- Languagetool.org
- Mapify
a
- We współpracy z MSCDN w Radomiu prowadzimy warsztaty – Jak skutecznie napisać wniosek o akredytację w Erasmus+.
https://mscdn.pl/akredytacja-w-programie-erasmus-warsztaty-metodyczne/
Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników ze strukturą programu Erasmus+ oraz praktyczne przygotowanie do skutecznego składania wniosków o Akredytację Erasmus+. Uczestnicy dowiedzą się, jak konstruować wnioski, jakie dokumenty są wymagane oraz jakie korzyści płyną z uzyskania akredytacji.
Komponenty (moduły) warsztatów:
- Struktura i założenia projektów Erasmus+ KA1 – Omówienie głównych założeń programu oraz rodzajów projektów, które mogą być realizowane w ramach Akcji Kluczowej 1 (KA1), czyli mobilności edukacyjnej.
- Mobilność edukacyjna – zagraniczne wyjazdy uczniów, nauczycieli i kadry w celach edukacyjnych – Szczegóły dotyczące organizacji zagranicznych wyjazdów edukacyjnych, procedury aplikacyjne oraz korzyści płynące z udziału w programie.
- Akredytacja Erasmus+ biletem wstępu do programu – Wprowadzenie do procesu akredytacji, który jest warunkiem koniecznym do ubiegania się o środki z programu Erasmus+.
- Konstruowanie wniosków o akredytację i wymagana dokumentacja w procesie składania wniosku – Praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia wniosków, kompletowania niezbędnej dokumentacji oraz najczęstsze błędy popełniane przez wnioskodawców.
a
a
a
WYRÓŻNIENI ZA MIEDZYNARODOWĄ PRACĘ !!!
W połowie września 2024 r. opiekunki Szkolnego Koła Europejskiego uczestniczyły w konferencji Standardy jakości Erasmusa w praktyce szkolnej. Były to intensywne trzy dni, które obfitowały w bardzo interesujące prelekcje (np. na temat edukacji holistycznej, edukacji obywatelskiej w nowej podstawie programowej, sztucznej inteligencji w procesie edukacyjnym) oraz warsztaty oparte na grywalizacji. Ponadto był to czas wielu spotkań i dyskusji na temat realizowanych projektów Erasmus + oraz dzielenia się doświadczeniami związanymi z działaniami międzynarodowymi o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim. Przedstawiciele szkół z całej Polski przekazywali wskazówki i pomysły na rozwiązywanie problemów będących częścią projektu.
Ważnym elementem konferencji było uroczyste wręczenie wyróżnień za działania związane z realizacją szkolnych projektów międzynarodowych. Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 14 Integracyjna im. Jana Pawła II w Radomiu dostała WYRÓŻNIENIE za realizację i upowszechnianie projektu „Razem dla uczniów” na rzecz cyfryzacji. Działania naszych nauczycieli w tym zakresie zostały nazwane „dobrymi praktykami” i rekomendowane do powielania w innych szkołach. Pamiątkowy dyplom odebrała pani Dorota Banaś – koordynatorka projektu. Była to niesamowita chwila dumy, że nasza szkoła znalazła się w gronie dziesięciu wyróżnionych placówek z całej Polski.
a
a
a
a
a
Razem dla uczniów
Program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu – to kontynuacja europejskich programów edukacyjnych realizowanych od 1998 r. Jego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Program na lata 2021-2027.
a
Projekt „Razem dla uczniów” finasowany przez Unię Europejską – krótkoterminowy projekt na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej realizowany jest od 31.12.2022. W projekcie i szkoleniach bierze udział 18 nauczycieli różnych specjalności, terapeutów.
8 miesięczne działania skupiają się na poznawaniu metod pracy w edukacji włączającej, metod aktywizacji i motywacji uczniów, pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
a
Cele:
– rozwój kluczowych kompetencji uczniów, komunikacyjnych, językowych, cyfrowych
– wsparcie nauczycieli w pracy zdalnej, hybrydowej
– doskonalenie umiejętności kadry w zakresie posługiwania się technologią cyfrową
– wspieranie podopiecznych w procesie nauki
– poprawa jakości nauczania i wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
a
Kurs 1: „Special Needs: the Challenge of inclusion” Lizbona, Portugalia
Kurs 2: „Social Media in the Classroom” Barcelona, Hiszpania
Kurs 3: „Managing Diverse Classroom Facing Upcoming Challenges” Teneryfa
Kurs 4: „Happy schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development”, Barcelona, Hiszpania
Kurs 5: „Emprowerment in ICT Skills Making Use of Technology Tools” Malta
Kurs 6: „Time to act- non formal education through in &outdoor methods to empower students’ active participation” Lizbona, Portugalia
a
a
a
a
a
W działaniach krótkoterminowego projektu „Razem dla uczniów” wzięło udział 18 nauczycieli, którzy swoje umiejętności doskonalili na różnych kursach w krajach europejskich. Kontynuacją podjętych działań jest dzielenie się wiedzą oraz wdrażanie zdobytych kompetencji.
Jednym z celów projektowych był rozwój kluczowych kompetencji uczniów, komunikacyjnych, językowych, cyfrowych. W związku z tym wiele działań było ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności cyfrowych. Odbywało się to trakcie realizacji innowacji pedagogicznej dla uczniów klas 4 oraz podczas zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania, warsztatów VR dla uczniów klas 5 i 6. Podopieczni tworzyli gry edukacyjne w wirtualnej rzeczywistości, korzystali również ze sztucznej inteligencji w celu uzyskania informacji o nowinkach technicznych.
a
a
a
a
Dużym zainteresowaniem wśród uczniów cieszą się zajęcia robotyki, podczas których przybliżane są tajniki programowania i projektowania robotów.
a
a
a
a
Innym celem projektu było doskonalenie umiejętności kadry w zakresie posługiwania się technologią cyfrową. W związku z tym uczestnicy mobilności dzielili się wiedzą i umiejętnościami, ucząc innych nauczycieli nowych narzędzi i aplikacji edukacyjnych (Canva, Crello, Capcut, Bamboozle, Quizis, PBL, techniki relaksacji, VR). Działania te były jednocześnie upowszechnianiem rezultatów projektu.
W ramach wzajemnej nauki odbyły się m.in.:
– warsztaty – Metody aktywizujące w pracy nauczyciela.
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
– szkolenie dla nauczycieli mindfulness
a
a
a
a
a
a
a
Okazją do prezentowania rezultatów projektu oraz rozwijania wśród społeczności szkolnej zainteresowania technologią cyfrową był Festyn Rodzinny a także dzień Otwarty Szkoły. Mali i duzi bardzo chętnie korzystali z nowinek technicznych, przebywali w wirtualnej rzeczywistości oraz próbowali swoich sił w kierowaniu robotami edukacyjnymi Dashem & Dotem.
a
a
a
a
aa
a
a
a
– prezentacja dobrych praktyk. Podsumowanie i ewaluacja projektu
Realizowany projekt był promowany również poza szkołą i jej społecznością. Prowadzono wykłady i warsztaty dla studentów Uniwersytetu Humanistycznego w Radomiu z przedmiotu projekt edukacyjny, czyli metoda aktywizująca uczniów. Ponadto delegacja uczniów i nauczycieli wzięła udział obchodach Dnia Europejskiego i Międzyszkolnym Turnieju Wiedzy o Europie organizowanych przez PSP nr 17 w Radomiu.
https://radom.naszemiasto.pl/dzien-europy-w-publicznej-szkole-podstawowej-numer-17-w/ar/c1-9699891
a
a
a
Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 14 Integracyjna im. Jana Pawła II w Radomiu wśród 8 placówek nominowanych do tytułu EDUinspiracje 2024.
Zachęcamy do przeczytania artykułu.